يکشنبه 10 مهر ماه 1401 ساعت 06:39
وب سايت مرکزي
خبر /
اجلاس رؤساي دانشگاه ها و پژوهشکده ها و پارک هاي علم و فناوري کشور با حضور رئيس جمهور برگزار شد. / يکشنبه 13 شهريور 1401 / عمومي / منبع خبر []/ مرجع خبر []
اجلاس رؤساي دانشگاه ها و پژوهشکده ها و پارک هاي علم و فناوري با حضور رئيس جمهور، وزير علوم، تحقيقات و فناوري و جمعي از روساي دانشگاه ها به مدت سه روز از 10 لغايت12 شهريورماه 1401 در دانشگاه اميرکبير و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي ايران برگزار شد.


به گزارش روابط عمومي مجتمع آموزش عالي بم و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، آيت‌الله دکتر سيد ابراهيم رئيسي در اجلاس روساي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌هاي علم و فناوري سراسر کشور، يکي از اصلي‌ترين مولفه‌هاي قدرت را علم و دانايي دانست و گفت: هر کشوري که به مدارج بالاتري از دانش در عرصه‌هاي مختلف دست يافته قدرتمندتر است و مي‌تواند نقش‌آفريني جدي‌تري در معادلات جهاني داشته باشد.
رئيس جمهور با تاکيد بر ضرورت توسعه علم نافع و اهميت اين مسأله در پيشرفت و تعالي کشور، اظهار داشت: ما در جمهوري اسلامي دانشگاهي مي‌خواهيم که ثمره و نتيجه آن ساخته شدن انسان عالم، دانشمند و موحد باشد که بتواند هم خودش و هم جامعه را نجات دهد؛ رسالت دانشگاه‌هاي ما تربيت انسان‌هاي موحدِ نجات‌يافتهِ‌ي نجات‌بخش است.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه تفکر استکباري تا ديروز به دنبال غارت زمين و منابع ملت‌هاي ديگر بود و امروز به دنبال دست‌اندازي به استعدادهاي انساني و نخبگان ملت‌ها است، تصريح کرد: اولين مسئوليت دانشگاه‌هاي ما تلاش براي ارتقاي فضاي علمي و ميدان دادن به نوآوري، خلاقيت و توليد دانش است چرا که تداوم پيشرفت و رشد علمي مهمترين نياز نخبگان است و تمهيد آن در داخل مي‌تواند انگيزه ماندن در کشور براي آنان را افزايش دهد.
آيت‌الله رئيسي توليد علم را مسئوليت ديگر دانشگاه‌ها و مراکز علمي و پژوهشي کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: از پديدآورندگان و توليدکنندگان سطوح جديد دانش در عمل و نه صرفا در عرصه سخن قدرداني کنيد. موثرترين روش قدرداني از دانشمندان و پديدآوردندگان علوم و دانش‌هاي جديد ايجاد بستر عملي شدن يافته‌هاي آنان است.
رئيس جمهور به وزير علوم‌، تحقيقات و فناوري تاکيد کرد که در زمينه رفع دغدغه‌هاي معيشتي و روزمره اساتيد و دانشمندان نهايت تلاش خود را به کار بگيرد و گفت:‌ مقدمه توجه به رشد و پيشرفت علمي، توجه به عالم و رفع دغدغه‌هاي او است. بارها تاکيد کرده‌ام که دولت مردمي هزينه‌هاي صرف شده در مسير پيشرفت علمي را نه هزينه که پرثمرترين نوع سرمايه‌گذاري براي آينده کشور مي‌داند.
دکتر رئيسي گام بعدي پس از ارتقا و توليد علم را ضميمه کردن علم و دانايي به توانايي عنوان کرد و افزود: پارک‌هاي علم و فناوري و بنگاه‌هاي دانش‌بنيان بهترين بستر براي کنار هم قرار گرفتن دانش و کار هستند.
رئيس جمهور در ادامه تلاش علمي و تحقيقاتي براي افزايش بهره‌وري در کشور را ديگر وظيفه مهم نهاد علم در کشور دانست و اظهار داشت: افزايش سرمايه‌گذاري و ارتقاي بهره‌وري دو الزام اساسي رشد کشور هستند. دولت براي افزايش سرمايه‌گذاري در کشور اقداماتي را سامان داده که در حال اجرا هستند و اينجا از دانشگاه بعنوان اتاق فکر دولت مي‌خواهم که تمام توان پژوهشي و تحقيقاتي خود را براي ارتقاي بهره‌وري در کشور به کار گيرد و در اين عرصه به دولت کمک کند.
آيت‌الله رئيسي اضافه کرد: روساي دانشگاه‌ها و در راس آنها وزير علوم تمام توان خود را به کار بگيرند تا بتوانيم فضاي تربيت نيروي انساني کارآمد را ارتقا بخشيم. همچنين تلاش کنيد در دانشگاه‌ها نظام مسائل کشور را تعريف کرده و براي مسائل مختلف از حوزه آب، برق و کشاورزي تا صنعت و معدن راهکار ارائه دهيد.
رئيس جمهور ايجاد ارتباط نظام‌مند ميان دانشگاه و عرصه‌هاي مختلف از جمله صنعت و بازار را از اولويت‌هاي کشور خواند و تصريح کرد: تلاش کنيد ارتباط دانشگاه را با عرصه‌هاي مختلف برقرار کنيد تا مسائل اصلي کشور به مدد علم و دانش نشات گرفته از دانشگاه‌ها حل و فصل شوند. برقراري اين ارتباط زمينه را براي رشد و شکوفايي استعدادها و توليد علم فراهم مي‌کند.
رئيس جمهور با اشاره به پيشرفت‌هاي بزرگ کشور در حوزه صنايع نظامي و هسته‌اي، افزود: در سالهاي اخير بيشترين تحريم‌ها و محدوديت‌ها بر صنايع نظامي و هسته‌اي کشور ما تحميل شده، اما بيشترين پيشرفت علمي کشور نيز در اين دو عرصه است. اين موضوع نشان مي‌دهد که وقتي اراده وجود داشته باشد و ارتباط صحيحي بين بخش‌هاي مختلف صنعت و بازار با بخش علمي مرتبط برقرار شود، پيشرفت قابل دسترس است.
آيت‌الله رئيسي در ادامه مهارت‌افزايي را ماموريت ديگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي علمي ذکر کرد و افزود: مهارت‌آموزي در دانشگاه‌ها مي‌تواند دانشگاه‌ها را در زمينه توليد ثروت بيش از پيش فعال و توانمند کند. دولت حمايت مالي از دانشگاه‌ها را وظيفه خود مي‌داند، اما خود دانشگاه‌ها اين قابليت را دارند تا با مهارت‌آموزي به دانشجويان و بهره‌گيري از اين مهارت‌ها در ارتباط با بخش‌هاي مختلف صنعت و بازار به توليد ثروت و کسب درآمد در مسير رشد علمي خود بپردازند.
رئيس جمهور توجه به اخلاق و معنويت را در کنار علم و مهارت‌آموزي در دانشگاه‌ها بسيار مهم دانست و اظهار داشت: ارتقاي فضاي علمي دانشگاه‌ها به عنوان اتاق فکري که بايد حرکت دولت را فناورانه و دانش‌بنيان کند، نيازمند افرادي است که تحول‌گرا و تحول‌خواه باشند. دانشگاه‌ها نيز مانند ساير عرصه‌هاي اجتماع براي تداوم حرکت رو به جلو نياز به فکر تحولي و افراد اهل تحول هستند.
رئيس جمهور پيش از سخنراني در اين اجلاس در نشست ديگري با اساتيد و فن‌آوران دانشگاه صنعتي اميرکبير که در حاشيه اين اجلاس برگزار شد، با بيان اينکه خدمت شايسته و موثر به مردم و پيشرفت کشور در گروي پيشرفت علمي و توجه به دانشگاه‌هاي کشور است، گفت: مهمترين کارويژه دانشگاه‌ها ضميمه کردن علم و دانايي به توانايي در عرصه‌هاي مختلف است.
دکتر رئيسي با بيان اينکه ضميمه موفق دانايي به توانايي به پيشرفت واقعي، پايدار و متوازن کشور مي‌انجامد، افزود: بنده به عنوان رئيس دولت موکدا به همه مسئولان دانشگاهي و علمي دولت تاکيد کرده‌ام که دانشگاه‌ها بايد اتاق فکر دولت باشند چرا که ارتقاي بهره‌وري در کشور و بهبود روندها و فرايند‌ها در گرو انجام کارها بر مبناي علم است.
رئيس جمهور در ادامه به بازديد کوتاه خود از نمايشگاه دستاوردهاي هوافضاي دانشگاه اميرکبير اشاره کرد و اظهار داشت: با توضيحاتي که دست‌اندرکاران اين نمايشگاه در جريان اين بازديد ارائه کردند؛ بنده بسيار افسوس خوردم که چرا از اين تلاش‌ها حمايت کافي به عمل نيامده تا تبديل به محصول شوند. حيف است که چنين توانمندي‌هايي در کشور وجود داشته باشد اما به شايستگي مورد استفاده قرار نگيرد.
رئيس جمهور تاکيد کرد: دولت وظيفه درد علاوه بر توجه و بهره‌گيري از توانمندي‌هاي داخلي، از تلاش‌گران اين عرصه نيز حمايت کند و دولت مردمي نسبت به ظرفيت‌ها و استعدادهاي داخلي باور عميق داشته و تمام توان خود را براي حمايت از تبديل اين توانمندي‌ها به محصول به کار خواهد گرفت.
دکتر رئيسي با بيان اينکه دولت مردمي، از کنار مشکلات عبور نمي‌کند، بلکه براي حل مشکل، به ميدان آمده است، گفت: بناي ما حل مسائل است، نه دور زدن آنها؛ شما در دانشگاه‌ها توجه و تمرکز خود را بر روي کارهاي علمي بگذاريد و دولت نيز با تمام توان و قوت خود از فعاليت‌هاي شما حمايت خواهد کرد و اولويت اصلي و اول کشور را بر بهره‌گيري از توانمندي‌ها و استعدادهاي داخلي قرار خواهد داد.
 
دکتر محمد‌علي زلفي‌گل وزير علوم، تحقيقات و فناوري خطاب به رئيس جمهور اظهار داشت: حضور حضرتعالي در اجلاس روساي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌هاي علم و فناوري را مغتنم دانسته و مي‌ستاييم. خداوند بزرگ را شکر‌گزاريم که به يمن پيروزي انقلاب اسلامي، در سايه استقلال سياسي، آزادي و جمهوري اسلامي، شاهد پيشرفت علم، فناوري و نوآوري در همه عرصه‌ها هستيم.
وي ادامه داد: در بدو پيروزي انقلاب اسلامي، تعداد کل دانشجويان کشور ۱۷۰ هزار نفر بود که معادل تعداد دانشجويان دکتري کشور در حال حاضر است. اکنون حدود ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار دانشجو در حال تحصيل در کشور وجود دارد.  ۳۰ درصد کل دانشجويان، تحصيلات تکميلي هستند. توليد علم کشور در سال ۲۰۲۱ در قالب انتشار ۱۱۰ هزار مقاله بوده که از اين تعداد، حدود ۷۸ هزار مقاله در مجلات تحت نمايه بين‌المللي منتشر شده اند که منجر به کسب رتبه ۱۵ در توليد علم جهان شده است.
زلفي‌گل تاکيد کرد: بيش از ۳۵ درصد از اين مقالات با مشارکت محققان و دانشمندان بين المللي انجام شده است که اين واقعيت، حکايت از مرجعيت، مقبوليت و ديپلماسي علمي موفق دانشمندان، استادان و دانشجويان کشورمان و توانمندي آنها در عبور از مرزهاي جغرافيايي و سياسي و دستيابي به افق‌هاي جديد علم و علوم نوپديد دارد. 
وي گفت: با برنامه‌ريزي و تدبير علمي حوزه معاونت پژوهشي در يک سال گذشته، ۱۸ مجله علمي تحت نمايه بين المللي قرار گرفتند، اين در حالي است که در چهار دهه گذشته ۱۰۹ مجله از وزارت عتف، تحت نمايه بين المللي قرار گرفته بود. وظيفه خويش مي دانم که خدمت دانشمندان، پژوهشگران، استادان، دانشجويان و ياوران علمي که جهادگران عرصه علم و فناوري هستند، خدا قوت و دست مريزاد عرض نموده و تلاش آنها را بستايم. 
وزير علوم افزود:‌ از طرف ديگر توجه به تحقيقات کاربردي نيز مدنظر دانشگاهيان بوده است. در سال ۱۴۰۰ مبلغ قراردادهاي ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، از مرز ۴۱ هزار ميليارد ريال عبور کرد. در اين راستا سامانه نظام ايده ها و نيازها تأسيس، مصوب و در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمد. انتظار مي‌رود اين سامانه بتواند حلقه واسطي هوشمند، براي تقويت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه باشد. 
وي خاطرنشان کرد: در راستاي تحقيقات توسعه‌اي و توليد خدمت، ثروت و سرمايه از دانش، ساختار سازماني وزارت عتف بازآرايي و معاون فناوري و نوآوري، براي مديريت هدفمند پارک هاي علم و فناوري و مراکز رشد تاسيس شد.  در سال گذشته بيش از ۲۵ هزار شغل در واحدهاي فناور و شرکت‌هاي دانش‌بنيان مستقر در پارک‌هاي علم و فناوري ايجاد شد. 
زلفي گل گفت:‌ در راستاي تحقق آموزش هدفمند، شاگردپروري و نوآوري فرهنگي، بازنگري نظام سنجش و انگيزش نيز مد نظر قرار گرفت. از آنجايي که آموزش پژوهش- محور، پژوهش آموزش- محور و مهارت محور نمودن آموزش، پيش نياز افزايش کار آمادگي دانش آموختگان دانشگاهي است، بازنگري در نوع سياستگذاري ارکان آموزش اعم از ياددهنده، يادگيرنده و محتوا در حال اجرا است. اميد است با خرد جمعي جامعه دانشگاهي بتوانيم به سمت تحقق دانشگاه حکمت بنيان و تمدن‌ساز، گام‌هاي موثري برداريم. برنامه ريزي براي تقويت علوم پايه و علوم انساني هم، در دستور کار وزارت عتف قرار دارد.
وي ادامه داد: اگرچه براي تقويت علوم پايه و علوم انساني، عزمي فرابخشي لازم است، در اين راستا مرکز هماهنگي آموزش و پژوهش قرآني و علوم انساني در وزارت عتف و کارگروه تقويت علوم پـايه ايجاد شده که در حال انجام وظيفه سـازماني خويش است.  در سال گذشته افزايش بهره وري در نظام اداري وزارت عتف نيز مورد توجه قرار گرفت. ايجاد درگاه خدمات الکترونيکي، اتوماسيون اداري قابل رصد و شفاف به گونه‌اي که هر ذي نفع بدون حضور فيزيکي بتواند، هر لحظه تقاضاي اداري خويش را رصد کند و مديران فرادستي به صورت لحظه‌اي، بتوانند کارکنان و مديران خويش را ارزيابي کنند. در راستاي ارايه خدمات علمي و فناوري به صنعت و جامعه و تحقيقات نياز- محور، تأسيس سامانه «درگاه آشنايي با نخبگان و دانشمندان» نيز در دست اقدام است. 
عضو هيات دولت سيزدهم تاکيد کرد:‌ توجه به جغرافياي اوقات فراغت دانشجويان و حمايت از تشکل‌هاي اسلامي، انجمن هاي علمي، کانون هاي فرهنگي و صنفي، هيئت هاي مذهبي از جمله وظايف اصلي ديگر، در دانشگاه ها است. در اين راستا، به اختصاص سه درصد از اعتبارات دانشگاه ها، براي امور فرهنگي مذکور تأکيد شده است.
وي افزود: نسبت سه به يک ساعات اوقات فراغت دانشجويان نسبت به ساعات کلاس‌هاي رسمي آموزش، فرصتي مناسب براي آموزش حرفه‌اي، افزايش نشاط و درک اجتماعي و سياسي، خدمات مشاوره‌اي و فعاليت‌هاي اجتماعي و مذهبي دانشجويان است که نبايد روساي محترم دانشگاه ها از آنها غافل باشند.
وزير علوم يادآور شد: به يمن سفرهاي پر خير و برکت  رئيس جمهور  به تمامي استان‌هاي کشور که مورد تأييد رهبر حکيم و فرزانه انقلاب نيز قرار گرفت، بخش آموزش عالي هم بهره شايسته‌اي را برده و خواهد برد. از طرف جامعه فرهيخته دانشگاهي، بابت اختصاص ۵۸ هزار ميليارد ريال براي تکميل و تجهيز ۷۰۰ هزار متر مربع پروژه هاي نيمه تمام مؤسسات آموزشي، پژوهشي و فناوري وابسته به وزارت عتف، نهايت تقدير و تشکر را داريم. يقيناً با حمايت ويژه جنابعالي از پروژه‌هاي نيمه تمام، در سال‌هاي آينده شاهد افزايش سرانه آموزشي، پژوهشي، فناوري، نوآوري، فرهنگي، ورزشي و رفاهي در مؤسسات آموزش عالي خواهيم بود.
زلفي گل همچنين اعلام کرد: سال تحصيلي ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ کاملاً حضوري است. انتظار مي‌رود از بسترها، شيوه‌ها و تجربيات تدريس مجازي، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نيز، براي تفهيم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس هاي حضوري، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرين، برگزاري همايش هاي علمي و کارگاه‌هاي آموزشي و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجويان عزيزمان، نهايت بهره برداري شود. 
وزير علوم افزود: انتظار مي‌رود از بسترها، شيوه‌ها و تجربيات تدريس مجازي، در دوران کرونا، در دوران پساکرونا نيز، براي تفهيم بهتر مطالب، مازاد بر ساعات کلاس هاي حضوري، جهت پرسش و پاسخ، حل تمرين، برگزاري همايش هاي علمي و کارگاه‌هاي آموزشي و پر کردن ساعات فوق برنامه دانشجويان عزيزمان، نهايت بهره برداري شود.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به مجتمع آموزشی بم می باشد
Copyright @2012-2022 Bam University. All rights reserved.