معرفي رشته مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات Computer Engineering - IT
امروزه فناوري اطلاعات تبديل به جزئي از زندگي بشر شده و دستاورد هاي ناشي از آن کاملاً با زندگي مردم عجين شده است. اين اصطلاح در دهه ۱۹۹۰ جايگزين اصطلاحات پردازش دادهها و سيستمهاي اطلاعات مديريت شد که در دهههاي ۱۹۷۰ و ۱۹۶۰ بسيار رايج بودند. فناوري اطلاعات معمولاً به کليه فناوري هائي اشاره دارد که در پنج حوزه جمع آوري، ذخيره سازي، پردازش، انتقال و نمايش اطلاعات کاربرد دارند.
ماهيت رشته فناوري اطلاعات
پيش از هر چيز بهتر است ابتدا به ماهيت رشته فناوري اطلاعات در ايران بپردازيم. رشته IT در ايران ماهيتي ميانرشتهاي دارد. و از تلفيق رشتههايي نظير مديريت، مهندسي صنايع، مهندسي الکترونيک و مهندسي کامپيوتر بهويژه نرمافزار بهوجود آمده است. و در آن مباحث مربوط به توليد، پردازش، حفظ و عرضه اطلاعات به حوزه کامپيوتر و مباحث مديريت اطلاعات و فرآيندهاي آن به حوزه برق (مخابرات) مربوط مي شود. منتها توانمندي هاي ديگري نيز مورد نياز است. به عنوان مثال يکي از توانمنديهاي اصلي کارشناسي اين رشته بهرهوري به موقع و صحيح از اطلاعات است. دانشجوي IT بايد داراي اطلاعات جانبي در زمينههاي مختلف باشد. براي مثال فردي که ميخواهد از اين تکنولوژي در تجارت الکترونيکي استفاده کند بايد مديريت بداند يا فردي که ميخواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد بايد با روشهاي آموزش آشنا باشد. ماهيت ميانرشتهاي فناوري اطلاعات باعث شده است هماکنون دانشگاههاي مختلفي چون تربيتمدرس، خواجهنصير، تهران، اميرکبير، شريف و علم و صنعت در مقطع کارشناسي ارشد، برخي دانشکدههاي فني دانشگاه آزاد و دانشگاه هاي سراسري چون مجتمع آموزش عالي بم در مقطع کارشناسي و دانشگاههاي علمي کاربردي و پودماني در مقطع کارداني و کارشناسي به ارائه اين رشته بپردازند. حال براي اينکه مفهوم نرمافزار و فناوري اطلاعات شفافتر شود، به بررسي تفاوتهاي اين دو با يکديگر ميپردازيم.
تفاوت رشته مهندسي کامپيوتر گرايش نرم افزار با رشته مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات مهندسي نرمافزار به صورت ريشهاي و بنيادين ضمن استفاده از پايه رياضي و با عمق قابل توجه موضوعات را مورد توجه قرار ميدهد، در حالي که مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات بيشتر جنبههاي تکنولوژيک و کاربردي نرمافزار و معرفي فناوري هاي نوين اطلاعاتي را بررسي ميکند. همچنين مهندس کامپيوتر گرايش نرمافزار به ارائه راهحل براي حل مسايل پيچيده سازماني ميپردازد، در حالي که مهندس کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات پيادهسازي راهحل ها با استفاده از تکنيک را بر عهده ميگيرد.
تعداد واحدهاي رشته مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات
تعداد کل واحدها
140 واحد
دروس عمومي
22 واحد
دروس پايه
20 واحد
دروس اصلي
59 واحد
دروس تخصصي
31 واحد
دروس انتخابي
8 واحد
دانشگاه هاي داراي رشته مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات
دانشگاه ايلام
دانشگاه اصفهان
دانشگاه بوعلي سينا
دانشگاه تخصصي فناوريهاي نوين آمل
دانشگاه تبريز
دانشگاه بيرجند
دانشگاه جهرم
دانشگاه زابل
دانشگاه تهران
دانشگاه سيد جمال الدين اسد آبادي
دانشگاه سلمان فارسي
دانشگاه سمنان
دانشگاه شهيد مدني
دانشگاه شاهرود
دانشگاه سيستان و بلوچستان
دانشگاه صنعتي اميرکبير
دانشگاه صنعتي اصفهان
دانشگاه صنعتي اروميه
دانشگاه صنعتي شريف
دانشگاه صنعتي سيرجان
دانشگاه صنعتي بيرجند
دانشگاه صنعتي همدان
دانشگاه صنعتي کرمانشاه
دانشگاه صنعتي شيراز
دانشگاه فسا
دانشگاه فناوريهاي نوين سبزوار
دانشگاه فرزانگان سمنان
دانشگاه يزد
دانشگاه ولي عصر رفسنجان
دانشگاه مازندران
مجتمع آموزش عالي فني و مهندسي قوچان
مجتمع آموزش عالي سراوان
مجتمع آموزش عالي بم
دانشگاه غير انتفاعي بين المللي امام رضا (ع)
مرکز تحصيلات تکميلي در علوم پايه زنجان
دانشگاه شيراز(مجازي)
دانشگاه شهيد مدني (مجازي)
دانشگاه غير انتفاعي علم و هنر يزد
دانشگاه غير انتفاعي شيخ بهايي
دانشگاه غير انتفاعي علوم و فنون مازندران
و ...
گرايش هاي کارشناسي ارشد مهندسي فناوري اطلاعات
مهندسي فناوري اطلاعات- تجارت الکترونيکي
مهندسي فناوري اطلاعات- امنيت اطلاعات
مهندسي فناوري اطلاعات- شبکه هاي کامپيوتري
مهندسي فناوري اطلاعات- مديريت سيستمهاي اطلاعاتي
مهندسي فناوري اطلاعات- اطلاعات پزشکي
مهندسي فناوري اطلاعات-مهندسي مخابرات امن
مهندسي فناوري اطلاعات- سيستمهاي چند رسانه اي
مهندسي فناوري اطلاعات- معماري سازماني
مهندسي فناوري اطلاعات- طراحي و توليد نرم افزار
گرايشهاي دکتراي مهندسي کامپيوتر، فناوري اطلاعات
مهندسي کامپيوتر زمينه فناوري اطلاعات
مهندسي کامپيوتر، شبکه هاي کامپيوتري
مهندسي کامپيوتر، تجارت الکترونيک
مهندسي کامپيوتر، امنيت اطلاعات
آينده شغلي مهندسي فناوري اطلاعات
رشته مهندسي فناوري اطلاعات، زيرمجموعه گروه فني در دانشگاه محسوب ميشود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي مردم تلفيق شده است که توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش مردم ميشود. از اين رو بسياري از کشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلاني زدهاند که آموزش آکادميک فناوري اطلاعات يکي از اين موارد است. همچنين با توجه به گسترش روزافزون دنياي کامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان کامپيوتر احساس ميشود. امروزه يک مهندس کامپيوتر اگر علاقمند به کار باشد، هيچ وقت با مشکل بيکاري روبه رو نميشود. چرا که براي کارکردن نياز به امکانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصتهاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است که نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار کار مي شوند بلکه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار کار شده و فعاليت کنند.
در نهايت بايد اذعان کرد که در آينده آموزش، تفريحات، خريد وفروش و بخش قابل توجهي از ارتباطات الکترونيکي است. در اين صورت فارغالتحصيلان IT مي توانند حضوري فعال داشته باشند زيرا از سوار شدن به مترو وتاکسي تا خريد از فروشگاهي که در آن فروشندهاي حضور ندارد، به صورت الکترونيکي انجام ميگيرد. اين تصويري از آينده تمام کشورهاي جهان از جمله کشور ايران است. تصويري که بيانگر وجود فرصتهاي شغلي فراوان براي فارغالتحصيل IT است. البته يک مهندسIT نه تنها در آينده، بلکه در حال حاضر نيز فرصتهاي شغلي فراواني دارد. در بخش بعد پاره اي از فرصت هاي شغلي رشته مهندسي فناوري اطلاعات آورده شده است.
فرصت هاي شغلي و بازار کار رشته مهندسي کامپيوتر گرايش فناوري اطلاعات در ايران
کارشناس پايگاه داده
کارشناس امنيت اطلاعات
کارشناس مدير شبکه
کارشناس برنامه نويس شبکه
کارشناس برنامه نويس زبان هاي مختلف(ساختاريافته و شئ گرا)
کارشناس استقرار نرم افزار و تکنولوژي هاي نوين فناوري اطلاعات
کارشناس و طراح وب سايت هاي ايستا و پويا
مدير وب سايت(Web Master)
کارشناس جلوه هاي ويژه کامپيوتري و گرافيکي
تحليلگر سيستم هاي اطلاعاتي سازمان
شرکتهاي نرم افزاري
شرکتهاي سخت افزاري
شرکتهاي ارتباطي و شبکه
شرکتهاي مخابراتي
شرکتهاي تجاري مانند بانکها و موسسات مالي
شرکت هاي دانش بنيان مرتبط با رشته کامپيوتر
تدريس در آموزشگاه هاي مرتبط با حوزه فناوري اطلاعات
تدريس در آموزشکده هاي فني و حرفه اي
تدريس در آموزش و پرورش
اشتغال در سازمان هاي IT محور
20/09/1393