يکشنبه 4 آبان ماه 1399 ساعت 05:52
وب سايت مرکزي
خبر /
وزير علوم در يادداشت صفحه اول روزنامه ايران تبيين کرد؛ آموزش الکترونيکي در عصر کرونا و پساکرونا / دوشنبه 21 مهر 1399 / عمومي / منبع خبر []/ مرجع خبر []
وزير علوم در يادداشت صفحه اول روزنامه ايران تبيين کرد؛
آموزش الکترونيکي در عصر کرونا و پساکرونا
دکتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پيامي به کنفرانس ملي آسيب شناسي آموزش و يادگيري الکترونيکي در ايران که در قالب يادداشت صفحه اول روزنامه ايران منتشر شد، فرصت ها و چالش هاي آموزش هاي الکترونيک در دوران کرونا و پساکرونا را تبيين کرد. 



به گزارش اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، متن کامل يادداشت دکتر غلامي به شرح زير است:
تاريخ انديشه و شناخت علمي؛ بيش از هر واقعيت ديگر در خود شواهد و نشانه‌هايي از تحول و تغيير مستمر دارد که ديرزماني است انديشمندان اين عرصه را به غور و بررسي فراخوانده و حاصل تلاش‌شان را در بيان ظهور و فرود آرا، الگوها و سرمشق‌هاي تجربه و محقق شده مي‌بينيم. بي‌گمان اين تطور بيش از هر چيز ريشه در مواجهه با شرايط تازه و سربرآوردن پرسش‌ها و مسائل جديد در ساحت‌هاي نظري و عملي دارد. تاريخ دانش گواه بر اين است که مداقه و تأمل در هر کدام از اين ساحت‌ها جريان‌ساز بوده است...
چرا که به تعبير مولوي: هم سؤال از علم خيزد هم جواب؛ مهم اينکه در شرايط پرتغيير بقا، استمرار و بالندگي هر نهاد و نظامي به ميزان توان آن در افق گشايي و داشتن نگاه آينده‌نگر و نيز خط مشي‌هاي بديل و چندگانه است تا به اقتضاي شرايط، منابع و فرصت‌هاي در اختيار مناسب‌ترين را انتخاب و با کمترين وقفه و تعليق‌هايي که در مسير گريزي از آنها نيست؛ حرکت مجموعه را استمرار بخشد. پر پيدا است که در اين راه آسيب‌شناسي بموقع و درست پيامدهاي مترتب بر خط مشي و رويه‌هاي گزينش شده امري واجب و الزامي است. البته ورود و اعتناي به اين مهم نيز نشاني از هوشمندي و فراست يک مجموعه دارد که خود انتقادي و خود کاوي را فرصتي براي نيل به رفع کاستي‌ها و آسيب‌ها و رسيدن به مطلوب‌هاي بيشتر مي‌داند؛ که از اين بابت بايد تلاش دست‌اندرکاران اين کنفرانس را شايسته تقدير بدانيم.
امروزه ديگر بر کسي پوشيده نيست که جامعه جهاني از جمله کشور ايران با شيوع ويروس کوويد ۱۹ مواجه با شرايط تازه‌اي شده است. اين مواجهه براي مجموعه‌هايي که هويت خود را با حضور و فعاليت‌هاي جمعي و گروهي اثبات مي‌کنند؛ مانند دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي نمود و پيدايي بيشتر دارد. از طرفي انجام مأموريت‌ها و کارويژه‌هاي تعريف شده براي اين مجموعه‌ها مي‌طلبيد که واکنش‌هاي فوري را به شرايط عارض شده داشته باشند. بديهي است که بازنمايي اين واکنش‌ها را بايد در بازآرايي‌ها و باز تنظيمات جديد ديد که بي‌گمان اين امر در بخش آموزش نهاد دانشگاه و مراکز آموزش عالي نمايي بيشتري دارد. واقعيتي که خود را در سياست تلفيقي آموزش مجازي و حضوري در قالب چرخشي تازه نشان داد. چنين چرخشي بنا به ماهيت و الزام‌هاي مربوط به آن به سان هر تغيير و چرخش ديگر به رغم همه محسنات و قوت‌هايي که دارد به دور از هزينه و آسيب هم نيست. چرا که نظام تعامل، چارچوب‌هاي ذهني، سبک‌ها و عادت‌واره‌هاي ويژه خود را دارد.
نکته شايان اهميت اين است که نظام آموزشي بايد نوعي بازيادگيري و بازکاوي مستمر را در دستور کار خود داشته باشد زيرا اگر از عملکرد گذشته خودشان و ديگران نياموزند و نتوانند راهکارها و تمهيدات درست کاري را درست و بموقع به کار گيرند ناچار خواهند بود که خطاهاي خود را تکرار کنند و اين يعني انفعال و ناکارآمد شدن. تجربه نشان مي‌دهد وقتي امکان آموزش به صورت حضوري فراهم نيست سيستم‌هاي آموزشي با بهره‌مندي از تکنولوژي و ايده‌هاي خلاقانه بايد بتوانند مأموريت خود را به سرانجام برسانند و آموزش الکترونيکي از مناسب‌ترين رهيافت‌هاي اين تلاش گسترده است. افزون بر اين سهم شيوه‌هاي نوين آموزش الکترونيکي بويژه وقتي که در بستر فضاي مجازي قرار مي‌گيرند؛ در يادگيري‌هاي خود راهبر و نيز فراگيري و پايداري آنها از حيث فضا و زمان نبايد ناديده گرفته شود. واقعيتي که با بحث‌هاي حوزه عدالت آموزشي و ارتقاي کيفيت آموزشي نيز ربط وثيقي دارد. آن‌گونه که از تحليل دورنما و اهداف اين شيوه از آموزش برمي‌آيد، هدف کلي از ايجاد و توسعه آموزش الکترونيکي، فراهم نمودن امکان دسترسي يکسان، رايگان و جست‌و‌جوپذير در دوره‌هاي تحصيل و ايجاد فضاي آموزشي يکنواخت براي اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهينه‌سازي شيوه‌هاي ارائه مطالب درسي به منظور يادگيري عميق‌تر و جدي‌تر است. زيرا در گذر به جامعه اطلاعاتي و عصر ديجيتال نقش عمده‌اي متوجه نهاد‌هاي آموزشي است. لذا آموزش و يادگيري نيز بايد براساس رويکردهاي جديد تنظيم شود و يکي از مؤثرترين ابزارها در وارد شدن به اين پهنه، گسترش آموزش الکترونيکي در سطوح مختلف مي‌باشد. مقصودمان از آموزش الکترونيکي يا آموزش مجازي پارادايم جديدي است که در حوزه آموزش و يادگيري پديد آمده است و در واقع نوعي از يادگيري است که در هر زمينه، براي هر فرد، در هر زمان و در هر مکان، به صورت مادام‌العمر فراهم باشد.
آموزش الکترونيکي يک نظام آموزشي هنرمندانه و راه‌حل جامعي است که براي کشورهايي که خواهان حرکت در مسير فناوري روز و تغيير روش‌ها و محيط‌هاي آموزشي خود هستند، امکان دستيابي به شيوه‌هاي نوين آموزشي را فراهم مي‌نمايد اما بايد بدانيم که هر رويکرد علمي، به شرط آنکه درست طراحي و جاري شود در حد و اندازه خود خروجي و نتايج اثربخش دارد و از اين رو انتظار حل همه مسائل آموزشي و قابليت ايجاد هر نوع تغييراتي در فراگيران، در کوتاه مدت، مي‌تواند ساده‌انگارانه باشد. ليکن انتظار مي‌رود که برنامه‌ريزان آموزشي نهايت اهتمام و تلاش خود را صرف کاهش آسيب‌هاي موجود و احتمالي کنند. تا فراگيران با خاطري آسوده و به دور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس، به فعاليت‌هاي مورد نظر خود بپردازند و محتواي مورد نياز خود را دريافت کنند. کارنامه حاصل از تلاش‌هاي انجام شده در اين هفت ماه اخير نشانگر نکات سودمندي چون: درک سريع تغييرات حادث شده؛ سرعت همسازي و همراهي با کار در فضاي مجازي؛ کاربست ابزارها و تکنولوژي‌هاي نو؛ و خلاقيت در توليد محتواي علمي هستيم.


کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به مجتمع آموزشی بم می باشد
Copyright @2012-2020 Bam University. All rights reserved.