شنبه 25 مرداد ماه 1399 ساعت 05:25
وب سايت مرکزي
خبر /
در گفت‌وگوي وزير علوم با ايسنا مطرح شد؛ از «نحوه برگزاري ترم آينده براي دانشجويان جديدالورود» تا «زمان اعلام نتايج نهايي کنکور» / دوشنبه 16 تير 1399 / عمومي / منبع خبر []/ مرجع خبر []
در گفت‌وگوي وزير علوم با ايسنا مطرح شد؛
از «نحوه برگزاري ترم آينده براي دانشجويان جديدالورود» تا «زمان اعلام نتايج نهايي کنکور»



دکتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري با تاکيد بر اينکه آموزش ترم آينده دانشجويان جديدالورود حضوري است، گفت: فعلا برنامه اين است که دانشگاه‌ها اگر بتوانند کلاس‌هاي آموزشي دانشجويان جديدالورود را به صورت حضوري شروع کنند. چرا که آنها بايد محيط دانشگاه را بشناسند و با اساتيد آشنا شوند و به طور کلي از محيط دانشگاهي آشنايي کسب کنند.
 

به گزارش روابط عمومي مجتمع و به نقل از اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، دکتر غلامي در ديدار با خبرنگاران ايسنا که در محل وزارت علوم انجام شد، ضمن بيان اين مطلب گزارشي از وضعيت آموزش دانشگاه‌ها در شرايط کرونا ويروس ارائه داد و اظهار کرد: از سال گذشته يکي از کمياب‌ترين مدل انتشار يک بيماري با شيوع گسترده تحت عنوان کرونا، کشور ما و ساير کشورهاي دنيا را درگير کرد و فارغ از اينکه مجموعه وزارت بهداشت کشور به سرعت توانستند به اين موضوع ورود پيدا کنند، مجموعه‌هاي دانشگاهي نيز همانند بسياري از مراکزي که نيازمند تجمع افراد براي انجام فعاليت‌هاي اجتماعي، فرهنگي، علمي و آموزشي بود با فاصله حدود يک هفته فعاليت‌هاي حضوري خود را متوقف کردند، اين در حالي بود که پيش بيني از روند ويروس وجود نداشت.
وي اظهار کرد: در فاصله حدود ۱۰ روز همه دانشگاه‌هاي ما توانستند آموزش‌هاي غيرحضوري خود را شروع کنند و به تدريج دانشجوياني که براي يک بازه زماني مشخص دانشگاه را ترک کرده بودند به تدريج و با سرعت بالا مجدداً به محيط‌هاي دانشگاهي وصل شدند.
وزير علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه‌هاي ما با کمک زيرساخت‌ها، امکانات فني و نيروي انساني متخصص شرايط متفاوتي در ارائه آموزش‌هاي مجازي داشتند اما با اين وجود تا پايان اسفند ماه تقريباً اکثريت قابل قبولي از اين مراکز توانستند دانشجويان خود را از طريق سيستم‌هاي آموزش مجازي به اساتيد متصل و دروس آموزشي خود را آغاز کنند.
*برگزاري مجازي بيش از ۹۵ درصد دروس دانشگاهي
دکتر غلامي خاطرنشان کرد: اگر قبل از شيوع ويروس کرونا مي‌خواستيم در خصوص آموزش مجازي در دانشگاه‌ها صحبت کنيم شرايط آن غيرقابل پيش بيني بود، چرا که بطورکلي مراکز آموزش عالي ما پيش بيني براي اين موضوع نکرده بودند اما با استفاده از توان علمي اساتيد و دانشجويان اين امر به خوبي پيش رفت و اساتيد جوان ما با کمک مهارت‌ها و با تجارب، توانستند جمع مؤثري از تيم آموزشي را در دانشگاه‌ها فراهم آورند؛ به طوري که بيش از ۹۵ درصد کلاس‌هاي دروس دانشگاهي به صورت مجازي برگزار شد. در حال حاضر دانشگاه‌ها در حال برگزاري امتحانات خود هستند و طي روزهاي آينده فرآيند ارزشيابي فعاليت دانشجويان در طول ترم را انجام خواهند داد.
وي تاکيد کرد: در حال حاضر وزارت علوم و دانشگاه‌ها هر کدام دستورالعمل‌هاي متعددي در خصوص نحوه امتحانات پايان ترم را تنظيم و به اجرا درآوردند و وزارت علوم صرفاً يک ستاد هماهنگ کننده و ناظر بر مصوبات عمومي آموزش عالي است. به همين جهت دانشگاه‌ها در چهارچوب ضوابط و مقررات، اختيار و استقلال لازم در حوزه فعاليت‌هاي خود را داشتند.
وزير علوم تاکيد کرد: ما با رصد فعاليت دانشگاه‌هاي دنيا به ويژه دانشگاه‌هاي برخي کشورهاي توسعه يافته دريافتيم که آنها نيز تقريباً فرآيند ما را طي کردند. تفاوت‌ها شايد در دسترسي بيشتر و بهتر آنها به زيرساخت‌ها و امکانات سخت افزاري بوده است اما در برنامه ريزي، مديريت و برخورد با موضوع تقريباً مثل هم بوديم. به طوري که دانشگاه‌هاي ما روش هاي استاندارد و خوبي را براي جلوگيري از توقف فعاليت‌هاي آموزشي در دانشگاه‌ها به کار گرفتند.
*وضعيت دانشگاه‌ها در نيم سال آينده
وزير علوم به پيش بيني‌هاي وزارت علوم از وضعيت دانشگاه‌ها در نيم سال آينده اشاره کرد و گفت: پيش بيني‌هاي ما در اين خصوص بيشتر متکي به نظرات وزارت بهداشت و ستاد ملي مقابله با کرونا است. بنابراين يکي از عوامل و محورهاي اصلي براي اينکه به ما بگويد ما با چه شرايط و وضعيتي روبرو هستيم اين ستاد مي‌باشد.
*بايد آموزش مجازي را با دقت ادامه دهيم
به گفته دکتر غلامي، اما آنچه که ما مي‌شنويم و در جلسات نيز صحبت مي‌شود با احتياط بسيار بالا فرض را بايد بر اين بگذاريم که سال آينده نيز با تهديد شيوع کرونا ويروس مواجه هستيم و اگر برنامه ريزي خود را با دقت انجام بدهيم نيز بايد آموزش مجازي را با دقت ادامه دهيم. اگر اين بيماري برطرف شد طبيعي است که روش حضوري دانشگاه‌ها به عنوان يک روش سنتي و مرسوم دانشگاه‌ها است و لازم نيست برنامه زيادي را تدارک ببينيم. همين که محيط‌هاي دانشگاهي از نظر رفاهي پذيراي دانشجويان باشد موضوع قابل حل است.
*آماده باش دانشگاه‌ها براي برگزاري مجازي امتحانات
وزير علوم با بيان اينکه در حال حاضر دانشگاه‌ها در حال آماده شدن هستند تا ترم آينده را به صورت مجازي برگزار کنند، گفت: در اين خصوص دستورالعملي از سوي معاونت آموزشي وزارت علوم به دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد که در آن تکليف دروس عملي و دروسي که نياز به حضور عملي دانشجويان دارد، تعيين تکليف شود. البته دانشگاه‌ها با تدابيري که مي‌انديشند مي‌توانند اين کلاس‌ها را برگزار کنند، چرا که دانشجوياني که در شرف فارغ التحصيلي هستند بايد تمام دروس خود را برگزار کنند. در مجموع نيم سال آتي يک نيم سالي است با پيش بيني آموزش مجازي و تنها بخشي از دروس به صورت حضوري که عملاً تحت عنوان آموزش ترکيبي ياد مي‌شود، برگزار خواهد شد.
*ارزيابي مجازي دانشجويان
دکتر غلامي در خصوص نحوه ارزيابي و برگزاري امتحانات نيم سال جاري دانشجويان نيز گفت: اساتيد از گذشته نيز محور تصميم گيري در خصوص نحوه ارزيابي دانشجويان بودند بنابراين برخي از آنها ارزيابي دانشجويان را در طول ترم انجام مي‌دهند و بخشي را نيز در امتحانات پايان ترم تعيين تکليف مي‌نمودند اما در ترم جاري اين اختيار با اساتيد است که به چه نحوي بايد دانشجو را ارزيابي کنند. توصيه ما در اين خصوص به همه اساتيد به خصوص اساتيد جوان ابلاغ شده است و مدل‌هايي را براي نحوه برگزاري امتحانات اعلام کرديم که در اين ابلاغيه سه مدل ارزيابي پيشنهاد شد با اين وجود در نهايت ارزيابي‌ها توسط اعضاي هيأت علمي انجام مي‌شود.
وزير علوم گفت: ما تصور مي‌کنيم ارزيابي‌هاي پايان ترم دانشجويان يک ارزيابي قابل قبول و کيفي است. فارغ از اينکه گاهي نقد و نقص‌هايي را براي امتحان مجازي مطرح مي‌کنند که ما چهارچوب‌هاي کلي آن را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرديم.
وزير علوم در خصوص ميزان کيفيت آموزش در شيوه مجازي، تاکيد کرد: طي مدت آموزش مجازي دانشگاه‌ها شرايط به گونه‌اي پيش رفت که بسياري از ابهامات آموزش مجازي برطرف شد و اساتيد بر خلاف دوره‌هاي حضوري آنچه که در توان علمي داشتند در اختيار فضاي مجازي قرار دادند. حتي اساتيدي که برخط نيستند فايل‌هاي خود را ذخيره مي‌کنند و به راحتي قابل دسترسي براي همه دانشجويان است. بنابراين اعضاي هيأت علمي متوجه اين موضوع هستند که آنچه که ارائه مي‌دهند در تمامي دانشگاه‌هاي کشور دست به دست خواهد شد و دقت بالايي صورت گرفته است.
دکتر غلامي گفت: من مطمئن هستم تلاش تمامي اعضاي هيأت علمي اين است که آنچه را که عرضه مي‌کنند با کيفيت بالا و با حداکثر کيفيت ممکن در اختيار دانشجويان قرار مي‌دهند بنابراين آموزش‌هاي ما در شيوه مجازي کيفي‌تر شده است و حتي دانشجويان مي‌توانند به صورت مجازي دروس خود را توسط استاد دانشگاه‌هاي ديگر دريافت کنند.
*شروع باب جديد در عرصه آموزش دانشگاه‌ها
وزير علوم، گفت: خوشبختانه تجربه خوبي از آموزش مجازي به دست آمد و يک باب جديدي در عرصه آموزش باز شد، حتماً در نيم‌سال‌هاي آتي اين شيوه آموزش تکميل خواهد شد. تلاش ما اين است که در سال‌هاي آينده اين ظرفيت را حفظ کنيم چرا که در گذشته صرفاً برخي دروس در برخي دانشگاه‌ها آموزش حضوري داشتند اما در شرايط فعلي اين زمينه فراهم شده است که همه دانشگاه‌ها در درس‌هايي که مايل هستند به آموزش مجازي دسترسي داشته باشد.
وزير علوم تاکيد کرد: ما دانشگاه‌هاي بسيار زيادي با قابليت‌هاي بالا در کشور داريم، به طوريکه برخي دانشگاه‌هاي ما با حدود ۵۰۰ هيأت علمي توانسته است تاثيرگذاري‌هاي زيادي در عرصه ملي و بين‌المللي داشته باشد بنابراين اينکه تعدادي از رؤساي دانشگاه‌ها با يکديگر همکاري و همفکري مي‌کنند و مخالف آن نيستم اما تعدادي از اين مراکز نمي‌توانند مبناي ارزيابي کيفي دانشگاه‌ها باشد.
وزير علوم همچنين با تاکيد بر اينکه قريب به ۵۰ دانشگاه قوي در کشور داريم که دانشگاه‌ها و مراکز علمي ديگر کشور را تحت پوشش قرار مي‌دهد. به خصوص در مراکز استان‌ها پوشش علمي و اجرايي ساير دانشگاه‌ها به خوبي انجام مي‌شود.
*آغاز فاز جديد طرح ساماندهي مراکز آموزش عالي
دکتر غلامي با تاکيد بر اينکه فاز ديگر طرح ساماندهي آموزش عالي به زودي به اجرا خواهد درآمد، گفت: بر اساس اين طرح امکانات دانشگاه‌هاي کوچک در شهرهاي ديگر به سمت تقويت آموزش عالي در شهرهاي کوچک با زيرساخت‌هاي مناسب انجام مي‌گيرد.
به گفته وزير علوم، زيرساخت‌ها در بحث آموزش مجازي، اينترنت و اتصال به شبکه اينترنتي است. خوشبختانه وزارت ارتباطات در اين دوره کمک کردند و اميدواريم در دوره بعد نيز کمک کنند تا به خوبي اين آموزش را برگزار کنيم.
وي تاکيد کرد: تلاش ما اين بوده است که در استان‌ها و ساير شهرها بتوانيم زيرساخت‌هاي اينترنتي آموزش مجازي را تقويت کنيم. از نظر سخت افزاري نيز اغلب دانشگاه‌ها از طريق اتصال به دانشگاه‌هاي بزرگ و مراکز نزديک به خود از برخي سرورها استفاده کنند. هر چند تهيه اين زيرساخت‌ها کار بسيار سختي نيست. بنابراين کوچک يا جوان بودن دانشگاه‌ها دليل بر اين نيست که از دانشگاه‌هاي بزرگ عقب‌تر هستند.
*جزئيات اجراي يک طرح
وزير علوم به جزئيات اجراي طرح ساماندهي مراکز آموزش عالي اشاره کرد و گفت: اين طرح نوعي چينش مراکز آموزش عالي بر اساس آمايش، مأموريت‌هاي علمي و کيفي سازي است تا از رها شدگي، تک کار کردن و پراکندگي آموزش عالي در کشور و واحدهاي آن جلوگيري شود که البته بخش‌هاي زيادي از اين طرح اجرايي شده و بخش‌هاي ديگري نيز در سال پيش رو انجام خواهد گرفت. در واقع يکپارچگي منظم و هدفمند در آموزش عالي اتفاق خواهد افتاد.
*علت برخي مقاومت‌هاي اجراي طرح ساماندهي
وزير علوم در خصوص برخي مقاومت‌ها براي اجراي طرح ساماندهي مراکز آموزش عالي نيز گفت: اين مقاومت‌ها بيشتر به دليل ناآشنايي و عدم شناخت با اهداف برنامه صورت مي‌گيرد و ما تا جايي که ممکن است تلاش کرديم نگراني‌هاي محلي و منطقه‌اي در اين زمينه را کم کنيم يعني قرار نيست آموزش عالي بدون توجيح کافي و مأموريت مشخص از يک محلي برچيده شود. بنابراين در جاهايي که لازم است اين مراکز باقي خواهد ماند، اينکه از يک مرکز مستقل کوچک فعلي به يک مرکز بزرگ وصل کنيم نبايد نگراني را داشته باشند. چرا که آنها مي‌توانند از پشتيباني مراکز علمي بزرگ بهره مند شوند تا خدمات با کيفيتي را ارائه دهند و دانشجو مي‌داند کمبودهاي دانشگاه آنها از طرف يک دانشگاه بزرگ پشتيباني مي‌شود.
وي ادامه داد: طرح فوق يک طرح مطالعه شده‌اي است و اگر اجرايي شود ارتقاي کيفي آموزش عالي را خواهيم داشت به ويژه در رتبه بندي‌هاي جهاني رتبه ما بالاتر خواهد رفت و ما نمي‌توانيم در حال حاضر با اين وضعيت فعلي در عرصه‌هاي جهاني جايگاه خود را حفظ کنيم. يعني اينکه تعداد زيادي از اعضاي هيأت علمي وجود دارد که در شبکه علمي بزرگ جهاني حضور ندارند. در حاليکه ظرفيت علمي آنها بالاتر است و اگر طرح ساماندهي اجرا شود تلاش‌هاي مراکز با يکديگر اجرا خواهد شد.
دکتر غلامي گفت: در حال حاضر ما بسياري از مراکز جوان با هيأت علمي بالايي داريم که به هيچ عنوان در رتبه بندي‌هاي علمي حضور ندارند و قطعاً از ظرفيت حضور کشور ما در رتبه بندي‌هاي بين‌المللي کنار گذاشته شده است در حاليکه طرح ساماندهي مي‌تواند آنها را در يک محور مشخص قرار بدهد و اصل هدف طرح نيز کيفي سازي و مأموريت مدار کردن دانشگاه‌ها است تا دانشگاه‌ها بر اساس مأموريت و اولويت‌هاي تعيين شده فعاليت کنند.
*اجراي طرح ساماندهي در دانشگاه‌هاي کوچک
دکتر غلامي با تاکيد بر اينکه هشت سال براي تدوين طرح ساماندهي مراکز آموزش عالي کار شده است، گفت: در حال حاضر اجراي طرح در برخي دانشگاه‌ها نظير علمي کاربردي، پيام نور، فني و حرفه‌اي و برخي دانشگاه‌هاي کوچک انجام شده است اما حجم بزرگ آنکه شامل دانشگاه‌هاي دولتي است در هفته‌هاي پيش رو و تا پايان امسال اجرايي خواهد شد.

*آغاز سال تحصيلي آينده به صورت ترکيبي / اعلام نتايج نهايي کنکور تا ۱۵ مهر
وزير علوم در خصوص زمان آغاز سال تحصيلي آينده نيز گفت: ما مشکلي براي تحصيل دانشجويان دوره تحصيلات تکميلي در ترم آينده نداريم و اين دانشجويان مي‌توانند سال تحصيلي جديد خود را با يک يا دو هفته با تأخير شروع خواهند کرد اما با توجه به اينکه سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است براي اعلام نتايج نهايي داوطلبان آزمون سراسري کارشناسي و کارداني در فشرده‌ترين شکل حداقل به ۴۵ روز زمان نياز دارد، بنابراين نتايج کنکور حدوداً تا ۱۵ مهر اعلام مي‌شود تا ثبت نام اين دانشجويان در دانشگاه‌ها انجام شود. به همين جهت کلاس‌ها قبل از پايان مهر آغاز خواهد شد اما دانشجويان از اول آبان ماه با اطمينان بيشتر کلاس‌هاي آموزشي خود را شروع خواهند کرد.
*ترم آينده را بهمن ماه آغاز نمي‌کنيم
دکتر غلامي افزود: به هيچ عنوان ترم آينده را بهمن ماه آغاز نمي‌کنيم چرا که با وقت و عمر دانشجويان سر و کار داريم و وقتي که مي‌توانيم اين موضوع را مديريت کنيم چرا بايد فضا را خالي کنيم و آن را به يک زمان ديگر موکول کنيم. ضمن اينکه مشخص نيست بهمن ماه شرايط شيوع کرونا بهتر خواهد شد. لذا ما آمادگي کامل داريم با شرايط فعلي ترم آينده را شروع کنيم و فرار کردن از مشکلات و به آينده موکول کردن کاري را درست نمي‌کند ضمن اينکه ممکن است تعدادي نيز در اين موضوع بخواهند شرايط را به هم بريزند. مثلاً فردي اصلاً داوطلب کنکور نيست و به دلايل اهداف و برنامه‌هاي خود اصلاً نمي‌خواهد در کشور ما آزموني برگزار شود. بايد مراقب اين گونه افراد باشيم.
*آموزش ترم آينده دانشجويان جديدالورود حضوري است
وزير علوم با اشاره به اينکه آموزش ترم آينده دانشجويان جديدالورود به صورت حضوري خواهد بود گفت: فعلاً برنامه اين است که دانشگاه‌ها اگر بتوانند کلاس‌هاي آموزشي دانشجويان جديدالورود را به صورت حضوري شروع کنند. چرا که آنها بايد محيط دانشگاه را بشناسند و با اساتيد آشنا شوند و به طور کلي از محيط دانشگاهي آشنايي کسب کنند.
به گفته دکتر غلامي، آموزش دانشجويان جديدالورود بعد از حضوري به سمت آموزش مجازي منتقل خواهد شد. لذا برنامه اين است که آموزش دانشجويان را جديدالورود را براي ترم مهر حضوري انجام دهيم و اين امکان براي دانشگاه‌ها وجود دارد و تعداد جمعيت اين دانشجويان نسبت به جمعيت کل دانشجويان يک دانشگاه پايين است و دانشگاه‌ها نيز مي‌توانند تا جايي که ممکن است خدمات رفاهي را براي آنها عرضه کنند ضمن اينکه اگر دانشجويان در دانشگاه‌ها پذيرش شوند در صورت نياز خوابگاه در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.
وزير علوم در خصوص صدور مدارک تقلبي از سوي برخي مراکز و مؤسسات آموزش عالي کشور نيز گفت: فضاي دستگاه‌هاي مختلف ما در کشور متکي به مدرک تحصيلي افراد است به خصوص اينکه بعد از اشتغال بسياري از افراد دنبال مدرک مي‌روند و تعداد زيادي از اين مدارک ممکن است در راستاي شغل آنها نباشد. در نتيجه اعتبار مدرک براي ارتقاي شغلي موجب ارتقاي حقوق و دستمزد افراد خواهد شد. اين امر در دوره‌اي به تدريج اتفاق افتاد و دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي به ويژه دولتي‌ها اين موضوع را اعمال کردند تا اينکه اين امر تشويقي براي ساير افراد شد تا سراغ مدرک گرايي باشند. خوشبختانه ما طي شش سال گذشته با توجه به ضوابط و مقررات جديد استخدامي کشور با کاهش مدرک گرايي مواجه شديم اما آنچه که در گذشته اتفاق افتاده هنوز از طرف آن مشخص مي‌شود.
*روش استعلام اعتبار مدرک تحصيلي
دکتر غلامي با اشاره به مهيا شدن شيوه استعلام مدارک تحصيلي توسط افراد گفت: درخواست ما اين است که اعتبار مدارک تحصيلي را از وزارت علوم استعلام کنند تا ما پاسخ را به آنها بدهيم. ضمن اينکه سيستم برخطي که در حال حاضر در شبکه ملي کشور وجود دارد به راحتي امکان استعلام مدرک تحصيلي و دانشجو بودن افراد را مشخص مي‌کند که تقريباً داده‌هاي وزارت علوم به اين مرکز انتقال داده مي‌شود. هر سازمان يا نهادي اگر بخواهد مدرک تحصيلي را استعلام کند مي‌تواند با مراجعه به سيستم و وارد کردن مشخصات مدرک از محتوا و صحت مدرک اطلاع کسب کنند
به گفته وي، تعداد زيادي از مراکز غير دولتي بارکدي را روي مدارک صادر شده براي دانشجويان ثبت کردند و مي‌توانيم با اسکن اين بارکد از اعتبار مدرک اطلاع کسب کرد. بنابراين به سمت شفاف سازي و قانونمند شدن حرکت مي‌کنيم. موافق نيستم جوي در کشور ايجاد شود که همه مدارک دانشگاهي زير سوال برود . تعدادي تخلف و تقلب نبايد مجموعه با کيفيت آموزش عالي ما را زير سوال ببرد. وزارت علوم در حوزه نظارت با جديت بسيار وارد مي‌شود. 
وزير علوم تاکيد کرد: بايد وضعيت ما به گونه‌اي پيش برود که در دنيا جايگاه علمي دانشگاه‌ها افزايش پيدا کند. ما نبايد خود را در کنار دولت‌هاي نوظهور که گاهاً بي شناسنامه هستند و حتي ملت خود نيز باور ندارند در يک مرزبندي جغرافيايي قرار مي‌گيرند با آنها مقايسه کنيم. ملت ايران و کشور ايران با سابقه قوي تاريخي و فرهنگي حتماً توان حضور قدرتمند را نيز در کنار ساير کشورهاي دنيا را دارند. بنابراين توجه ويژه‌اي بايد به جوانان انجام داد. چرا که در آينده تحولات جهاني به سمت فعاليت‌هاي علمي و فرهنگي حرکت مي‌کند.
*حمايت وزارت علوم از ايده‌هاي خلاقانه مجموعه‌هاي کوچک استارت‌آپي
دکتر غلامي خاطر نشان کرد: شايد بسياري از مردم نمي‌دانند در کشور از ۴۳ پارک علم و فناوري که وجود دارد ۳۷ پارک تحت پوشش وزارت علوم اداره مي‌شود، ضمن اينکه ۱۹۷ مرکز رشد تحت پوشش دانشگاه‌ها و پارک‌ها قرار گرفته است و ۱۸۰۰ شرکت دانش بنيان در اين مناطق مستقر هستند و از بيش از ۵۰۰۰ شرکت دانش بنياني که وجود دارد مابقي در پارک‌ها قرار دارند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: تلاش ما در وزارت علوم اين است که از ايده‌هاي خلاقانه مجموعه‌هاي کوچک استارت‌آپي قبل از اينکه شرکت دانش بنيان شوند حمايت کنيم. چرا که اين مراکز به محض اينکه شرکت دانش بنيان مي‌شونداز پارک‌ها خارج مي‌شوند. بنابراين تعداد شرکت‌هاي دانش بنياني که از سيستم خارج شده‌اند بيشتر از ۱۸۰۰ دانش بنيان فعلي است و وزارت علوم بيشتر در حوزه تأمين امکانات و پشتيباني‌هاي لازم حمايت‌هايي از اين شرکت‌ها انجام مي‌دهد.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به مجتمع آموزشی بم می باشد
Copyright @2012-2020 Bam University. All rights reserved.