شنبه 17 خرداد ماه 1399 ساعت 11:39
وب سايت مرکزي
خبر /
توجه به روابط عمومي؛ زمينه‌ساز نمود بيشتر عملکرد موسسه/ ضرورت حرکت از روابط عمومي رويدادنگر به سمت روابط عمومي رويدادساز/ ضرورت توجه به نقش محوري روابط عمومي‌ها/ لزوم تدوين منشور روابط عمومي در آموزش عالي / دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 / عمومي / منبع خبر []/ مرجع خبر []
نشست مجازي مديران روابط عمومي دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور با حضور دکتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، دکتر محمدتقي نظرپور، معاون اداري، مالي و منابع انساني، دکتر عليرضا عبداللهي نژاد، مديرکل روابط عمومي وزارت علوم و جمعي از مديران روابط عمومي دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک هاي علم و فناوري کشور، امروز (شنبه) در سالن شهداي جهاد علمي وزارت علوم برگزار شد.




به گزارش اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، در اين نشست مجازي، برخي از مديران روابط عمومي مراکز آموزش عالي کشور به ارائه پيشنهادهاي خود پرداختند.
اميرحسين بهروز مدير کل روابط عمومي دانشگاه پيام نور با اشاره به رشد و تکاپويي که در مجموعه ستادي وزارت علوم در حوزه روابط عمومي اتفاق افتاده گفت: دولت تدبير و اميد دولت نجيبي است که با وجود همه تحريم ها و کمبودها اما دستاوردهاي خوبي داشته است و در اين کارزار رسانه‌اي که همگان درگير آن هستيم نقش روابط عمومي در نشان دادن عملکرد دولت نمود پيدا مي کند.
وي به چالش‌هاي موجود در حوزه روابط عمومي اشاره کرد و گفت: نبود نگاه تخصصي به جايگاه روابط عمومي در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و کمبود اعتبار در اين حوزه از چالش‌هاي مهمي به شمار مي‎رود که اميدواريم وزارت علوم با اعتماد به اين حوزه باعث ارتقاي آن شده و بخشي از مشکلات از سر راه روابط عمومي‌ها برداشته شود.
*ضرورت توجه به نقش محوري روابط عمومي‌ها
حسين يحيي‎زاده مديرکل روابط عمومي مازندران گفت: براي اجراي اهداف و رسالت‌هاي روابط عمومي بايد حامي آن باشيم و اين حوزه را از لحاظ امکانات و تجهيزات و وسايل مجهز کنيم و مديران روابط عمومي نيز بايد ارتباط‌شان را با رسانه ها تقويت کرده و در جهت اعتماد سازي قدم هاي محکمي بردارند.
يحيي زاده به راهکارهايي در اين زمينه‌ها اشاره کرد و افزود: دو سازمان امور استخدامي کشور و سازمان برنامه و بودجه دو نهادي هستند که نقش مهمي در تقويت روابط عمومي ها بازي مي کنند و بازنگري چارت سازماني روابط عمومي ها، واگذاري بخش هايي از کارهاي اين حوزه به بخش خصوصي و ضرورت افزايش دانش و مهارت کارکنان اين حوزه از ديگر راهکارها به شمار مي رود.
وي برگزاري ۲۵ نشست در منطقه ۲ و برگزاري ۲۴ دوره مهارت افزايي براي کارکنان، برگزاري ۳ نشست تخصصي در منطقه ۲، برگزاري ۷ جشنواره تجليل از روابط عمومي ها و ۳ جشنواره فيلم کوتاه را بخشي از فعاليت هاي مديران روابط عمومي منطقه ۲ برشمرد.
*روابط عمومي شغل سازماني نيست بلکه شوق سازماني است
پيمان حاجي رضايي مديرکل روابط عمومي پارک علم و فناوري خراسان جنوبي گفت: کار در روابط عمومي جزو ششمين کار پر استرس در جهان محسوب مي‌شود زيرا در دل هر مدير روابط عمومي يک خبرنگار، يک عکاس، يک فيلمبردار، يک مجري و يک شاعر نهفته است و در حقيقت کار حوزه روابط عمومي يک کار مولتي مديا در همه رشته‌ها است.
وي به مشکلات اين حوزه اشاره کرد و افزود: عدم امنيت شغلي در اين حوزه، حذف افراد با تجربه و ورود افراد کم تخصص، عدم رسيدگي به امر تبديل وضعيت مديران روابط عمومي و نياز به يک چارت مدون در حوزه روابط عمومي پارک‌هاي علم و فناوري و اختصاص بودجه مناسب به اين حوزه از جمله مشکلات روابط عمومي‌ها محسوب مي‌شود.
*ضرورت حرکت از روابط عمومي رويدادنگر به سمت روابط عمومي رويدادساز
دکتر حسين سلماني مديرکل روابط عمومي دانشگاه فني و حرفه‌اي با اشاره به دستاوردهاي اين دانشگاه گفت: دانشگاه فني حرفه اي با ۱۷۰ هزار دانشجو، ۱۰۰۰ دبير و مدرس رسمي، ۲۲۰۰ کارگاه و آزمايشگاه، ۲۰۰۰۰ هزار مدرس مدعو در ۱۱۱ شهر و ۱۷۶ واحد آموزشي در حال فعاليت است و در حقيقت مهارت‌هاي فناورانه مورد نيازجامعه را در قالب سرفصل‌هاي درسي در مقاطع کارداني و کارشناسي ارائه مي دهد که بيش از ۶۰ درصد اين سرفصل‌ها به دروس کارگاهي و آزمايشگاهي اختصاص پيدا مي‌کند.
وي افزود: اين سرفصل هاي درسي در سال ۹۸ با حمايت وزير و معاون اموزشي وزارت علوم بازنگري شد و در کنار اين مهارت هاي خاص مفاهيمي با عنوان مصونيت اجتماعي و فرهنگ ايثار و جهاد هم در اختيار دانشجويان قرار گرفت.
دکتر حسين سلماني به فعاليت اين دانشگاه در اسفند سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: در هفته اول اسفند ماه ۹۸ با اعلام شيوع بيماري کرونا و رشد تصاعدي مبتلايان دانشگاه فني و حرفه اي در ۱۰۰ کارگاه صنعتي و ۴۸ واحد اموزشي و ۲۷ استان در يک اقدام جهادي با حضور همکاران، اعضاي هيات علمي و دانشجويان در دو مهارت تهيه مواد ضد عفوني و دوخت لباس وارد عرصه فعاليت شد و ما بيشتر از ۲ ميليون و ۲۰۰ هزار عدد ملزومات پزشکي شامل ۶۰ هزار پاپوش و دستکش و کلاه پرستاري، ۲۰ هزار لباس محافظ، ۳۰۰۰ هزار ليتر مواد ضد عفوني و ۲ ميليون ماسک فيلتر دار را در گام اول تهيه کرديم.
مديرکل روابط عمومي دانشگاه فني و حرفه اي افزود: در گام دوم بحث حرکت از سمت روابط عمومي رويدادنگر يا اطلاع رسان به سمت روابط عمومي رويداد ساز را داشتيم و اين کار را در دو حوزه اصلاح چارت سازماني دانشگاه و دوم در مرحله فعاليت هاي رويدادساز انجام داديم که به شکل کمپين‌هاي اطلاع رسان انجام شد.
*لزوم تدوين منشور روابط عمومي در آموزش عالي
دکتر سيد احمدرضا خضري، مدير روابط عمومي دانشگاه تهران در اين نشست مجازي اظهار داشت: روابط عمومي هر سازماني زبان گويا، چشم بينا و گوش شنواي سازمان است. هيچ سازماني به اندازه دانشگاه‌ها مخاطب محور نيست و مخاطبانش تا اين اندازه از قشر فرهيخته جامعه نيستند. اقدامات روابط عمومي دانشگاه تهران در سيل سال گذشته و بحران کرونا در ماه هاي گذشته حائز اهميت مي‌تواند باشد. پيشنهاد من تدوين منشور روابط عمومي در آموزش عالي است.
ساوه، مدير روابط عمومي دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) قزوين نيز در اين نشست با اشاره به لزوم ارتقاء جايگاه روابط عمومي در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي گفت: لزوم اين ارتقاء جايگاه شغلي در استان‌ها بايستي بيشتر مورد توجه قرار بگيرد. نياز است اعتبار جايگاه روابط عمومي در نشست‌هاي شوراهاي دانشگاه ها بيش از پيش اهميت پيدا کند.
وي افزود: حضور روابط عمومي‌ها در جلسات دانشگاه‌، پژوهشگاه و پارک‌هاي علم و فناوري مي تواند دستاوردهاي مفيدي هم براي روابط عمومي ها، هم براي مديران و هم براي مردمداشته باشد.»
داراب زاده، مدير روابط عمومي پارک علم و فناوري تربيت مدرس نيز در اين نشست با اشاره به اينکه روابط عمومي پيشاني سازمان است خاطرنشان کرد: رسانه‌ها بايد مطلع باشند که روابط عمومي پارک‌‌هاي علم و فناوري بايستي تبليغ شرکت‌هاي مستقر در آنها را انجام دهند و اين به معناي هزينه داشتن خبرها نيست.
وي خاطرنشان کرد: روابط عمومي‌ها تنها بخشي از سازمان هستند که بدون مرخصي و تشويق فعاليت مي‌کنند.
فتاحي، مدير روابط عمومي دانشگاه ايلام نيز گفت: روساي دانشگاه‌هاي کشور بايد به اهميت روابط عمومي واقف باشند.
سپهري، مدير روابط عمومي دانشگاه زنجان نيز اظهار داشت: يکي از نيازهاي روابط عمومي مي‌تواند تبديل شدن اداره کل روابط عمومي وزارت علوم به مرکز روابط عمومي باشد چرا که روابط عمومي وزارت علوم اين توانايي ظرفيت را دارد.
ابراهيمي مدير روابط عمومي دانشگاه قم نيز با اشاره به لزوم ورود روابط عمومي‌ها به موضوعات راهبردي و اساسي خاطرنشان کرد: روابط عمومي‌ها بايستي برخورد فعال نسبت به مسائل دانشگاه داشته باشد. موضوع ديگر لزوم حمايت جدي از پيام‌رسان‌هاي داخلي است.
بابازاده مدير روابط عمومي دانشگاه تبريز نيز در اين نشست از زحمات روابط عمومي‌هاي دانشگاه‌هاي سراسر کشور در خصوص اطلاع رساني در زمينه کرونا تشکر کرد.
عيسي پور، مدير روابط عمومي پارک علم و فناوري فارس نيز در خصوص توسعه پارک‌هاي علم و فناوري و نقش پارک ها و شرکت هاي مستقر در آنها در مبارزه با کرونا سخن گفت.

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به مجتمع آموزشی بم می باشد
Copyright @2012-2020 Bam University. All rights reserved.