يکشنبه 4 آبان ماه 1399 ساعت 06:34
وب سايت مرکزي
خبر /
لزوم توجه بيش از پيش به جامعه علمي کشور/ نقش مهم دانشگاه‌ها در عبور از بحران کرونا / دوشنبه 24 شهريور 1399 / عمومي / منبع خبر []/ مرجع خبر []
دکتر منصور غلامي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري در آيين آغاز سال تحصيلي ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با اشاره به نقش مهم دانشگاه ها براي عبور از بحران‌هايي نظير کرونا و همچنين توسعه کشور گفت: اميدواريم حمايت‌هاي دولت در برنامه توسعه هفتم از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي بيشتر از گذشته شود تا بتوانيم علاوه بر حرکت در مسير اهداف مورد نظر بتوانيم به توسعه کشور نيز کمک کنيم. 



به گزارش اداره کل روابط عمومي وزارت علوم، در اين آيين که پيش از ظهر امروز (يکشنبه) در تالار علامه اميني کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران و با حضور مجازي رئيس جمهوري برگزار شد، دکتر غلامي با اشاره به شرايط دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشي و پارک‌هاي علم و فناوري کشور در دوران شيوع ويروس کرونا اظهار داشت: اين مراکز در نيمسال گذشته آزموني را پشت سر گذاشتند که در نوع خود تحسين برانگيز است.
وزير علوم افزود: بر اساس گزارشي که درخصوص نحوه ورود آموزش عالي در دنيا در شرايط کرونا تهيه شده بود، اقدامات و تحولاتي که در آموزش عالي کشور ما اتفاق افتاده است نه تنها کمتر از آنچه که در ساير کشورها نبوده، بلکه بعضاً شرايط بهتري از بسياري از کشورهاي ديگر نيز داشتيم که اين بيانگر آمادگي آموزش عالي کشور براي حضور در شرايط خاصي نظير کرونا است.
وي با بيان اينکه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي کشور شرايط مقابله و مداخله سريع با اقدامات پيش رو در جامعه را دارند، گفت: قبلاً نيز مواردي اين‌چنيني داشته‌ايم به گونه‌اي که در سال‌هاي گذشته اتفاقات و حوادثي در کشور نظير سيل، زلزله رخ داده که مراکز علم و فناوري ما به خوبي توانسته بودند در اين شرايط حضور و سهم خود را به خوبي ايفا کنند.
وزير علوم با بيان اينکه در سال هاي اخير در دانشگاه ها حرکت از سوي آموزش، پژوهش و توجه از فناوري ها به سمت دانشگاه‌هاي جامعه محور و کاربرد علم براي حل مشکلات و مسائل کشور يک رويکرد سريع و جامع و گسترده‌تري شکل گرفته است، اظهار داشت: به عنوان مثال در روزهاي اول شيوع بيماري کرونا، پارک هاي علم و فناوري، پژوهشگاه ها، دانشگاه ها و شرکت‌هاي دانش بنيان به اين موضوع ورود پيدا کرده و براي رفع نيازهاي مردم تلاش کردند و موفق نيز شدند.
دکتر غلامي همچنين انتقال آموزش از شيوه حضوري به مجازي را از ديگر عملکردهاي موفق دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي در دوران شيوع کرونا ويروس دانست و افزود: اين انتقال بدون داشتن برنامه مطالعه شده يک تحول جدي و جديد بود که در دانشگاه‌هاي کشور اتفاق افتاد واين عملکرد بيانگر تلاش گسترده آموزش عالي در دوره شيوع کرونا بود و اين تلاش ها در کنار پشتيباني هاي صورت گرفته انجام گرفت.
دکتر غلامي با بيان اينکه تقاضا مي.شود حمايت هاي دولت از دانشگاه ها در شرايط فعلي که با شيوع کرونا ويروس مواجه هستيم همچنان ادامه پيدا کند، گفت: با حمايت هاي بيشتر دولت، دانشگاه‌ها در کنار فعاليت‌هاي پژوهشي، تحقيقاتي و آموزشي براي پاسخ به اقدامات انجام شده در زمينه اختراعات و نقش جامعه محور خود موفق‌تر عمل مي‌کنند. در واقع براي ادامه برنامه هاي آينده دانشگاه ها نياز است اين حمايت ها ادامه پيدا کند و اميدواريم در برنامه هفتم که تدوين مي‌شود سياست‌هايي اتخاذ شود تا حمايت ها از اين مراکز به عنوان سرمايه هاي ملي ديده شود.
وزير علوم در پايان سخنان با بيان اينکه ضرورتاً نياز داريم بيش از گذشته از جامعه علمي کشور حمايت شود، گفت: براي کسي پوشيده نيست که آموزش عالي کشور به عنوان يکي از سرمايه‌هاي مهم نقش ويژه اي در توسعه جامعه و همچنين در حوادثي نظير کرونا ويروس دارد و اميدواريم با ادامه حمايت هاي دولت از اين مراکزعلم و فناوري بتوانيم علاوه بر حرکت در مسير اهداف و برنامه ها، از شرايط فعلي نيز عبور کرده و به پيشرفت هاي شگرفي در زمينه رشد علمي و حل بيشتر معضلات کشور دست يابيم.
*دانشگاه‌ها در بحران کرونا نشان دادند که از توانمندي‌هاي بسيار بارز و غني برخوردارند
همچنين در اين آيين دکتر نيلي احمدآبادي، رييس دانشگاه تهران با بيان اينکه دستاوردهاي حوزه کرونا، نياز به تشکيل يک کميته تحت عنوان کميته ملي پژوهش و فناوري در حوزه مقابله با کوويد ۱۹ براي ايجاد يک شبکه ملي متشکل از همه امکانات تخصصي، علمي و فناوري در کنار ساير امکانات پشتيباني و درماني دارد، اظهار داشت: مراسم آغازين سال تحصيلي امسال مي توانست فرصت مناسبي براي مرور عملکرد هشت ساله گذشته آموزش عالي و نگاهي به آينده آن باشد ولي کيفيت آموزش عالي و مديريت آن در پي شيوع بيماري کرونا که همه ابعاد جامعه را به شدت تحت تاثير قرار داده است، مي تواند جايگزين ارزيابي هشت سال گذشته باشد و تا حد زيادي عملکرد، توانمندي ها و مسئوليت پذيري دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي را نشان دهد.
وي با بيان اينکه دانشگاه ها در همه حوزه ها سعي در انجام مسئوليت هاي اجتماعي و انجام پژوهش و فناوري حوزه هاي مقابله با شيوع ويروس کرونا و تاب آوري اجتماعي را داشته اند، افزود: بر اين اساس، در کنار بررسي و مطالعات براي تحليل و ارايه راه حل در مسايل اقتصادي، اجتماعي، کارآفريني و روانشناختي، دانشگاه هاي تهران، علوم پزشکي تهران و شهيد بهشتي با پشتيباني ستاد اجرايي فرمان امام (ره) و صندوق نوآوري و شکوفايي با تشکيل کارگروه هاي علمي و تخصصي تشخيص و مقابله با کرونا با رويکرد توليد زيست حسگرها و کيت هاي تشخيص کرونا، روش هاي درمان و توليد واکسن براي کرونا، سيستم هاي هوشمند و آناليز داده مرتبط با کوويد ۱۹، ويروس شناسي و فن آوري نانو مرتبط با ويروس کرونا و ايجاد نمايشگاه مجازي دستاوردهاي کرونا اقداماتي در اين زمينه انجام داده اند.
دکترنيلي احمدآبادي تصريح کرد: در اين حوزه ها دستاوردهاي نوآورانه و بي نظيري در سطح ملي و بين المللي مانند تشخيص بي درنگ ويروس کرونا با کارآزمايي ۹۷ درصد انجام شده است.
وي افزود: بعد از چين ايران جزو اولين کشورهاي بود که با پديده شيوع کرونا مواجه شد. عدم دسترسي به اطلاعاتي که در چين مي‌گذشت، باعث شد که ايران خود بدون داشتن تجربه نسبت به اين بيماري واگيردار و به استناد دانش و توانمندي خود، موضوع را مديريت کند.
رئيس دانشگاه تهران در ادامه گفت: شيوع ويروس کرونا در کنار همه مشکلات باعث شد تا در پس هياهوها، رقابت‌ها و مصرف زدگي مردم دنيا به خود آمده و آنچه انجام داده و مي دهند، مرور کنند و با نگاهي منطقي تر به آينده بشر و زمين فکر کنند.
دکترنيلي احمدآبادي عنوان کرد: شيوع ويروس کرونا يکبار ديگر جايگاه و نقش ويژه علم و دانش را آشکار کرده و نشان داد که به اصطلاح برخي از انگاره‌ها و باورهاي غلط علم به ويژه علوم پايه و بنيادي تا چه ميزان مي‌تواند براي کشور و جهان آسيب زا باشد. از همين منظر است که نتيجه سرمايه گذاري هاي کشور و دانشگاه‌ها و البته کم کاري در علوم پايه و بنيادين مشخص مي شود و نشان مي‌دهد که فقط به نتيجه فوري، ملموس و کابردي در حوزه علم و دانش بايد بسنده کرد.
وي عدم توجه کافي به علوم پايه و بنيادين را يکي از نگراني‌هاي جامعه علمي کشور توصيف و اظهار داشت: اين علوم کمتر مورد توجه نخبگان و سياست گذاران است. در واقع براي عدم توجه و استقبال جوانان دلايل متعددي مي توان ذکر کرد ولي قطعاً جايگاه و منزلت و آينده شغلي مي‌تواند از دلايل عدم گرايش به اين علوم باشد براي مثال تعداد شرکت کنندگان در کنکور جاري در گروه رياضي حدود ۱۵۰ هزار نفر بوده در حالي که در گروه علوم تجربي ۵۹۴ هزار و علوم انساني ۳۴۱ هزار نفر داوطلب شرکت کردند.
رييس دانشگاه تهران عنوان کرد: دانشگاه‌ها در اين مدت کوتاه به خوبي نشان دادند که از توانمندي‌هاي بسيار بارز و غني برخوردارند و دانش آموختگان آنها در حوزه‌هاي مختلف از جمله در قالب شرکت‌هاي دانش بنيان خدمات بسيار مفيدي در مقابله با ويروس کرونا ارائه کردند که شايد يکي از بارزترين عملکردهاي دانشگاه‌ها ارائه دروس به روش مجازي بود.
دکترنيلي احمدآبادي ادامه داد: اقدام ارزشمند دولت در اختيار قرار دادن اينترنت رايگان توسط اپراتورها و برخي تامين کنندگان اينترنت، تا پايان خرداد ماه تحمل شرايط را براي دانشجويان راحت کرد. در ترم جاري که آموزش‌ها همچنان به صورت مجازي است، تقاضاي دانشگاه‌ها به ويژه دانشجويان و خانواده هاي آنها در اختيار قرار دادن اينترنت رايگان براي استفاده از سامانه‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها است.
وي تاکيد کرد: عدم دسترسي به اينترنت رايگان براي دانشجويان با توجه به حجم برنامه‌هاي آموزشي بار سنگين مالي به دوش آنها به ويژه دانشجويان کم بضاعت مي‌گذارد که مي‌تواند موجب اختلال در يادگيري دانشجويان شود.
رييس دانشگاه تهران با انتقاد از بي توجهي به پيش نويس لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم در کشور گفت: به نظر مي‌رسد به رغم اهميت و جايگاه پژوهش هاي کاربردي و فعاليت‌هاي شرکت‌هاي دانش بنيان اين موارد مورد توجه و پشتيباني در لايحه قرار نگرفته است.


کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به مجتمع آموزشی بم می باشد
Copyright @2012-2020 Bam University. All rights reserved.